Racerapport Grande Final Kristianstad
Sista tävlingen för denna säsong och vi var taggade för att köra storkart! Träningarna innan hade gått bra så det var inte utan att det fanns en liten förhoppning att komma in på pokalplats. Tyvärr grusades förhoppningarna snabbt med en motor som krånglade hela helgen och Tuva blev avflaggad i finalen.
Fredagsträning
Denna gång fick vi ställa in fredagsträningen då skolan bestämt sig för att de rutiner vi haft hela säsongen inte gäller längre. Nu ska ledighetsansökan komma in senast två veckor innan ledighet. Eftersom vår prio är skolan först fick vi hoppa över fredagsträningen denna gång. Men eftersom vi kört träning på regn söndagen innan tävlingen och det såg snabbt ut var vi inte speciellt oroliga. Istället var vårt fokus mer på stormen som skulle dra in på fredagskvällen och vi bestämde oss för första gången att hyra in oss i ett lite större tält så att vi skulle kunna oroa oss lite mindre för vädret.
Träning
P18, 1:19.652
När vi kör ut på första och enda träningen gör vi det med gott självförtroende medan regnet faller ner på en kall bana. Det goda självförtroendet ska dock snabbt komma att grusas. Efter bara något varv kommer Tuva in och rapporterar att motorn inte alls fungerar och baktänder och smäller på rakorna. Hon är ca 8 sekunder(!) bakom ledaren och vi undrar naturligtvis vad som har hänt sedan i söndags?
Tidskörning
P20, 1:15.586
Vi väljer att byta tändstift och batteri inför tidskörningen för att komma tillrätta med motorproblemet. Det går snabbare nu men problemet med motorn är kvar och det märks väldigt tydligt när hon kör över rakan med en puffande och smällande motor. Bara 6 sekunder back nu... Vi kliar oss i huvudet och funderar vad det kan vara för fel på den. Vi bestämmer oss för att byta ut fler delar i tändsystemet och hoppas att det ska hjälpa.
Heat 1
P22, 1:13.026
Det är med en blandad känsla vi ställer upp för första heatet och undrar naturligtvis hur det ska gå. Redan på uppvärmningsvarvet märks det att Tuva har svårt att hänga med och det hörs tyvärr avgassmällar från hennes motor fortfarande. Tuva börjar märka att det går bättre att köra om hon inte använder full gas utan istället kör på ca halv/trekvarts gas istället. Naturligtvis går det inte så fort, men åtminstone mindre symptom.
Heat 2
P16, 1:13.976
Vi har fortsatt byta ut delar av tändsystemet för att komma tillrätta med vårt motorproblem. Svårt att jobba med motorn när den går bra på vagnen men dåligt ute på banan, dessutom ingenstans att kunna provköra den. Vi har inte heller någon extramotor med och mekanikern tycker att det är dags att bryta tävlingen om vi inte kan få det att fungera. Tuva tvärvägrar och säger att vi inte ger upp, punkt slut! Vi ger oss ut på heat 2 och efter en bra start ser det (och hörs) bättre. Kan det vara så att vi har löst problemet? Tyvärr har inte Tuva någon värst bra fart så det är nog något som inte stämmer ändå? Efteråt berättar Tuva att problemet med motorn kvarstår men att hon lärt sig att använda gasen på ett sätt så att det inte smäller så förskräckligt mycket... Bra förare, mindre bra mekaniker...
Söndag - warmup
P16, 1:11.562
Nu har vi till och med bytt ut startknappen och justerat förgasaren. Nu kan det väl ändå inte finnas fler saker att byta ut? Tuva ger sig ut på banan men kan efteråt rapportera att problemet kvarstår. Bara tre sekunder ifrån ledaren är fantastiskt bra kört när hon inte kan hålla mer än max 3/4 gas!
Superheat
P22, 1:10.421
Inför superheatet får vi låna en annan förgasare och testar ytterligare ett nytt tändstift. Förhoppningarna är ganska låga och självförtroendet är inte på högsta nivån varken hos förare eller mekaniker. Dock ser det bra ut på uppvärmningsvarvet och när starten går är Tuva med igen! Tyvärr får en förare framför Tuva sladd i chikanen och står på tvärs över banan och Tuva har ingenstans att ta vägen och får en rejäl front fairing. Resten av heatet kör hon ok och när hon kommer i mål är hon trots allt glad och har ett stort leende på läpparna! "Motorn fungerar!" utbrister hon. Wow, kan det ha hjälpt att byta förgasaren? Vi väljer nu att byta till alternativdäcken eftersom fälgarna där möjligen ska ge ett bättre grepp och håller tummarna för finalen.
Final
P21, 1:11.914
Återigen gör Tuva en bra start men återigen har hon otur och får en front fairing redan i starten. Därefter ser det otroligt halt ut och hon får inte till det även om motorn nu verkar bättre. Efter bara 8 varv blir Tuva avflaggad med röd/blå flagga och får köra in i depå. Ett snöpligt slut på en tävlingsmässigt värdelös helg där motorn verkligen inte har fungerat alls. Efteråt visar det sig att det var fel val att välja de alternativa regndäcken och att motorn fortfarande inte gett full effekt även om symptomen inte märkts av lika våldsamt. Med alla avgassmällar som varit under tävlingshelgen har popnitarna som håller insatsen i ljuddämparen skjuvats av på grund av alla påfrestningarna. Vi vet fortfarande inte vad felet var på motorn, så nu gäller det att ge sig ut på banan för att testa och träna! Vi ger inte upp!
Medlemsdiskussion