Racerapport KCV 1 Uddevalla
Efter en svår träningsdag på en för oss helt ny bana får Tuva allt att stämma och tar en stark andraplats och sätter flera gånger tävlingens snabbaste varv. Det sägs att hennes bästa varv även är banrekord i klassen Mini.
Lördagsträning
Vi kommer upp till banan i god tid till träningen börjar klockan 15. Vilket strålande upplägg från Uddevalla och KCV, träning på lördagen med gott om tid för oss som kör långt! Det är första gången någonsin på banan så första passet är lite tvekande men sedan börjar banan sitta i huvudet. Vi inser att det kommer bli ganska svårt att matcha de bästa hemmaförarna, vi verkar vara lite drygt en halv sekund efter. Men skam den som ger sig!
Träning 1
P2, 56.328
Vilken morgon! Första tidskörningen är bara 5 minuter, perfekt för att få lite värme i delarna men kanske lite för lite för att kunna se några tendenser. Men P2 är ju väldigt uppmuntrande, dessutom slog vi vår bästa tid sedan lördagen med drygt 3 tiondelar!
Träning 2
P6, 56.420
Okej, första passet var kanske lite väl bra, eller? Flera av de andra kartarna gick redan nu ut med nya däck vilket vi inte gjorde. Vi testade att simulera en tidskörning där vi startade ett halvt varv efter de andra. Tuva tyckte att det kändes bra men är lite besviken över placeringen. Inget att hänga med huvudet för, nu ska de nya däcken på!
Tidskörning
P1, 55.890
Wow, vilken urladdning! Ca en halv sekund bättre med nya däck och lite annan chassie-inställning. Dessutom bra tajmat med lagom avstånd framåt. Nu börjar det kännas som att vi har en chans att nå vårt högt ställda mål - prispallen. Eller är det att jinxa alltihop att säga så?
Heat 1
P3 -> P2, 55.764
Starta master på ny bana är lite svårt. Var ska man samla upp fältet och hur tar man första kurvorna? Tuva löser det första uppdraget bra efter att ha spanat lite extra på J60-starten precis innan men i första kurvorna blir det lite tilltrasslat och Tuva tappar ner till tredje plats efter att det har varit tre kartar i bredd! Alla tre är grymt duktiga och proffsiga och alla tre kommer ut från kurvorna utan att snurra! Hela racet är det sedan extremt tätt mellan topp 3 och Tuva kommer i mål som trea men blir uppflyttad till P2 efter en felaktig start från en av kompisarna i tättrion. Dessutom har hon återigen snabbaste tiden. Det här kommer bli en spännande dag!
Heat 2
P2, 55.716
Bättre start denna gången och Tuva kommer ut som etta efter första kurvorna. Det är dock väldigt tajt till föraren bakom (det skiljer mindre än en tiondel när de passerar mål de första tre varven) och till slut blir Tuva passerad. Det skiljer som mest 0,4 sekunder mellan de två och när de kommer i mål är det med två tiondelars marginal. Tuva har återigen bästa tiden.
Final
P2, 55.532
I finalen blir det tyvärr skifte i startposition. Tuva får låna ut ruta ett (eller hur var det nu Team Alehall Racing?) till en av kompisarna och får själv ställa sig på ruta två. Start på ytterled är alltid knepigt och Tuva kommer ut som nummer tre efter de första svängarna. Det dröjer ett par varv innan hon kan passera den snabba tvåan och ta upp jakten på en blixtsnabb ledare. Efter ungefär halva loppet börjar hon på allvar ta in på ledaren och gör allt hon kan för att komma ikapp. En liten bakhjulssladd i den så viktiga kurva fyra det sista varvet gör att hon missar möjligheten att köra om och hon kommer in som tvåa, dessutom med bästa tiden vilket enligt några bör innebära att hon har satt banrekord i klassen. Om det stämmer eller inte får någon annan avgöra, men det är en riktigt stolt förare som kommer ut från vågen!En riktigt rolig helg på en bana som enligt Tuva var riktigt rolig att köra på! Mycket bra ordnad tävling med trevliga människor och ett bra tävlingsformat. Vi kommer gärna åter till Uddevalla!
Ett stort tack till Jesper Schoug som hjälper oss med motor i år. Snabbaste varv på alla passen! Wow! Du är grym!
Till helgen som kommer är det tävling i Helsingborg på lördagen. Kom gärna dit och titta och njut!
Medlemsdiskussion