3 min read

Racerapport KCV 2 Göteborg

Racerapport KCV 2 Göteborg

Vi åker till en bana vi aldrig har kört på förut utan möjlighet att träna innan eftersom det var tävling i Malmö på lördagen. Vi jobbar oss succesivt uppåt och tar till slut en välförtjänt tredjeplats.

Träning 1

P4, 49.336

Det blev en lång lördag med tävling, skruva ihop motor efter kontrollen i Malmö och köra från Malmö till Göteborg vilket känns i kroppen för både Tuva och Johan. Osäkerheten är stor när vi rullar ut för det första och enda träningspasset men Tuva gör en fantastisk körning och sätter helt klart godkända tider redan från början. Vi är visserligen fyra tiondelar efter den snabbaste tiden men att ligga P4 är bättre än vi förväntade oss. Frågan är om vi vågar ändra på något inför tidskörningen eller ska vi vänta med det till heaten där det inte är riktigt så avgörande? Vi bestämmer oss för att det får räcka med att byta till tävlingsdäcken.

Tidskörning

P6 -> P3, 49.132

De nya däcken ger ett par tiondelar men inte riktigt så mycket som vi brukar få. Körningen sitter bättre och bättre men det finns fortfarande detaljer att slipa på. P6 är kanske något lägre än vi hoppades på men ett flertal bestraffningar gör att vi blir P3 till slut. Skönt med lite stolpe in!

Heat 1

P3 -> P2, 49.247

Inför heatet väljer vi att testa lite. Vi drevar om och justerar däckstrycket eftersom banans asfalt är jämnare än vi är vana vid med en lite lägre greppnivå än vi hade i Malmö. Drevningen visar sig vara åt fel håll, så Tuva får kämpa hela passet med snabbare förare bakom på delar av banan, men på andra delar kan hon dra ifrån. Hennes varvtider försämras lite och Johan får något att tänka på till kommande heat. I mål som P3 men uppflyttad till P2 efter bestraffningar.

Heat 2

P1, 48.982

Med tanke på hur förra heatet gick väljer vi att göra ytterligare förändringar, den här gången åt andra hållet. Frågan är bara hur mycket man vågar ändra? Återigen är det med en stor portion osäkerhet som Johan släpper iväg Tuva. Den här gången visar det sig att vi har valt rätt väg och Tuva har bra fart. Efter några varv ligger hon etta och håller denna placering ända in i mål även om de snabba kartarna som efter bestraffning startade sist tar in på henne varje varv. Men skönt att börja närma sig en bra inställning på karten och Tuva börjar slipa mer på detaljerna i körningen.

Final

P3, 48.764

Inför finalen känner vi att vi kanske egentligen borde testa ett annat drev, men vi vågar till slut inte. Vi har ju bra fart även om vi inte riktigt är lika snabba som de allra snabbaste. En liten justering i däckstrycket får räcka. Tuva kommer iväg bra ifrån sin P2 och behåller faktiskt den fastän start från ytterled. Det är en tät kamp uppe i toppen där det nu är fyra kartar som är ganska likvärdigt snabba. Det växlas positioner och även om Tuva ett tag är uppe i ledningen saknar vi det där lilla extra för att öppna en lucka och få lite säkerhet. När det bara är några kurvor kvar täcker Tuva på innern och är sedan tvungen att låta karten bakom få passera på yttern eftersom det bara är tillåtet med ett spårbyte mellan två kurvor och kommer i mål som trea. Det är en ganska besviken förare som rullar in i vågen men med tanke på att vi aldrig har kört här tidigare och troligtvis hade fel drev så är vi nu efteråt ganska nöjda trots allt med en fin pallplats.

Ett stort tack till Jesper Schoug för en superbra motor och bra support över telefon!