3 min read

Racerapport Klippan Cup

Racerapport Klippan Cup

I helgen som gick var det dags för årets första tävling, Klippan Cup. Detta var vår första tävling med vårt nya chassie från EKS och även vår första tävling med motor från Jesper Schoug. Vi är mycket nöjda med helgen och en välförtjänt pallplats efter en mycket bra insats av Tuva under hela helgen.

Tors- och Fredagsträning

Vårt fokus var att prova olika motorer och inställningar till dessa. Inte helt lätt, speciellt inte när underlaget och lufttemperaturen skiftar en del. Tuva kör väldigt bra från första början och vi tycker nog att det ser ut att vara konkurrenskraftiga tider. På eftermiddagen blir det mera fokus på fälgar och jag lägger på ett set däck från SKCC i Kristianstad förra året. Eftersom det var blött underlag har de endast gått en handfull varv så förväntningen var att de skulle prestera lite bättre än de som gått ca 250 varv. Tyvärr visar de sig vara rejält mycket sämre och vi tappar en halv sekund. Jag blir tvungen att lägga på ett set nya däck till sista passet för att inte sänka självförtroendet i botten och det är en helt annan känsla nu.

Träning 1

P3, 51.266

Vi kör ut på magnesiumfälgarna från fredagen och känslan är bra. Eftersom vädret är klart och fint men ganska kallt funderar vi över hur vi ska göra med däcken. Vågar vi chansa på tidskörningen att däcken är bra eller ska vi testa dem på andra träningen? Till slut bestämmer vi oss för att testa dem så att vi inte har fått ytterligare ett set däck som är lite långsammare.

Träning 2

P1, 50.845

Nu se det riktigt bra ut. Snabbaste varvet och mycket bra känsla! Vågar vi hoppas på att det ska fortsätta så under dagen?

Tidskörning

P3, 50.947

Tidskörningen går tyvärr en tiondel långsammare än sista träningspasset och Tuva kommer in på en tredjeplats. Det hade inte heller hjälpt om vi haft samma tid som i träningen, motståndet var helt enkelt bättre här. Men en tredje position kommer visa sig vara bättre än en andraplats eftersom en start på yttern innebär en förlorad position. Tuva har alltså ändå en liten fördel i heaten.

Heat 1

P2, 51.070

Första heatet och därmed första gången i tävlingen där det ska köras om positioner på banan istället för tider. Tuva tar som förväntat andra platsen direkt i starten och håller den sedan ända in i mål även om det blev lite väl litet avstånd i slutet.

Heat 2

P3, 50.850

Även i detta heat kommer Tuva snabbt iväg och tar hand om andra positionen i starten. Efter några varv blir hon dock passerad vilket inte gör oss så mycket, då får hon nämligen starta som nummer tre även i förfinalen vilket har passat oss väldigt bra. Så här långt in i tävlingen har temperaturen ökat mycket och det är hög tid att lägga av både jacka och tjocktröja för mekanikern! T-shirtväder, vilken kontrast till förra årets Klippan Cup som bjöd på såväl hagel som snö...

Förfinal

P2, 50.757

Förfinalen blir en lika tuff kamp som de tidigare passen och skillnaden mellan de tre första förarnas bästa varvtid är endast 9 tusendelar! Tuva tar hand om andraplatsen och vi håller tummarna för att det ska gå att starta på yttern i finalen. Inte optimalt, men...

Final

P3, 50.739

Nu är det dags för final och Tuva har visualiserat hur starten ska bli. Hon blir passerad av trean och kommer in i luckan bakom och har P3 när hon går ut på långa raksträckan. Det ska visa sig att hon saknar den sista tiondelen för att vara riktigt med i toppfajten och under hela loppet får hon egentligen bara en chans på sig att passera och när hon hamnar på yttern igenom kurva två glider chansen ur händerna. Vi är dock mycket nöjda med en pallplats och glädjen är stor efteråt! Nu ska vi hem och finslipa på detaljer och taktiker så ska vi försöka hålla ångan uppe i Malmö nästa helg där vi ska köra Rookie Cup.