3 min read

Racerapport SKCC 6 Jönköping - Mini

Racerapport SKCC 6 Jönköping - Mini

Jönköping bjöd på varmt väder och mycket fäste i banan, precis som vanligt. Fastän vi har varit med om detta tidigare har vi ändå inte lärt oss att ställa in bilen perfekt. Det här var också en helg då Tuva skulle prova att tävla i storkart för första gången och vi spenderade större delen av träningen innan tävling till just storkart.

Fredagsträning

Fredagsträningen bestod av endast två pass eftersom vi valde att träna storkart resten av passen. Vi tränade på riktigt gamla däck men hade respektabla tider. Det såg ganska skumpigt ut och vi funderade på om det kanske är så att vi behöver hitta ett sätt att plocka bort mera grepp. Vi provade till andra passet men fick något sämre tider. Bra att veta inför lördagens tävling.

Träning

P17, 51.618

Träningen såg först ganska bra ut med en Tuva som stormade framåt och satte relativt snabba tider. Men helt plötsligt började hon tappa farten och till slut körde hon in i depå och rapporterade att det kändes som att den tappade all kraft ut ur kurvorna. Det visade sig att hela bakaxeln var lös och alla fyra stoppskruvarna saknades! Inte konstigt att det gick långsamt när bromsskivan gick emot bromsbacken varje gång det svängde.

Tidskörning

P12, 51.141

Med en fastsatt bakaxel och lite småjusteringar kändes det förhoppningsfullt med tidskörning. Tyvärr hade vi inte farten med oss och vi kom aldrig riktigt igång. Var det de nya däcken eller kanske chassieinställningarna som var fel? Eller kanske motorn som inte gav max? Sju tiondelar upp till toppen och vi börjar se ett mönster med föregående tävlingar. Nåja, skam den som ger sig! Nu har vi ju två heat där vi kan testa lite nya saker.

Heat 1

P9 -> P12, 51.244

Tuva gör en bra start från ytterled och söker sig direkt in mot innerled och hittar en lucka att placera sig i. Det syns direkt att vi inte har den bästa farten på rakorna men i det kurviga partiet drar hon ifrån. Efter mycket försvarande kommer hon i mål som P9 men har fått en frontfairing redan på utvarvet.

Heat 2

P8, 51.005

Heat 2 bestämde vi oss för att testa en annan inriktning på våra inställningar vilket hjälpte till viss del. I starten har framförvarande kart en stor lucka fram och Tuva hittar ingen lucka att komma in. Men i nästa kurva får hon innerspår och fastän det är lite trångt med tre kartar i bredd så kommer alla vidare. Mot slutet av heatet är Tuva nära att köra av banan när bakomvarande kart kör på henne bakifrån strax innan första kurvan när de har som högst hastighet. Nästkommande varv upprepas tilltaget och Tuva är rejält irriterad när hon kommer in i mål.

Superheat

P7, 51.216

Till superheatet fortsätter vi våra justeringar men verkar ha gått en aninig för långt och den riktiga farten uteblir. En liten miss i kurvan innan uppförbacken gör dessutom att hon tappar kontakten med framförvarande kart och blir jagad resten av heatet och får ta lite tajtare spår genom kurvorna för att inte bli passerad av ett helt led av kartar. Hon lyckas bra och kommer i mål som P7.

Final

P6, 50.752

Vi börjar nog hitta inställningar som funkar och frågan är väl bara hur långt man vågar gå. Vi gör inga drastiska inställningar utan litar på att det ska räcka. Starten går precis som resten utav dagen på ytterled vilket är en liten nackdel. Tuva hittar dock in i en lucka på innerledet och får en smakstart genom kurva två och tar en position i kurva tre. Uppe i kurva fem kan hon sedan ta ytterligare en kart och det börjar kännas som att vi har hittat rätt, äntligen. Det har dock bildats en liten lucka framåt och vi inser att vi borde ha tagit ytterligare ett steg i inställningarna. Luckan bakom är dock tillräcklig för att det ska kännas någorlunda avslappnat att titta på. Under några varv minskar luckan framåt stadigt, men efter halva loppet börjar den öka igen och fokus blir på att behålla placeringen. Mot slutet av racet kommer det några välbekanta påkörningar bakifrån när de passerar start- och mållinjen, men i detta läget triggar det snarare Tuva än det stör och hon håller P6 in i mål. Bra jobbat även om det hade varit lättare om vi haft rätt inställningar på kart och motor från början.