Racerapport SKCC 2 Helsingborg
Tuva tar till slut förstaplatsen efter en dag med snabb tidskörning, svåra heat där hon hela dagen blir bättre och bättre och en kaotisk final med tre(!) rödflaggor och ambulans.
Träning
P7, 52.212
Träningen går helt ok även om Tuva är lite besviken över att vara långt bak. Karten känns "lös" baktill vilket gör att hon inte får med sig farten ut på raksträckorna. Vi tänker dock att greppet kommer öka på banan vilket kommer vara till vår fördel. Endast små förändringar på lufttryck etc.
Tidskörning
P1, 51.586
Tuva får en bra rygg att gå på under tidskörningen och blir snabbare för varje varv som går. Har mekanikern kanske satt lite för lågt däckstryck? Hon har länge andra bästa tiden men faller ner till tredje på näst sista varvet. Mekanikern hinner tänka att det kanske inte är så fel ändå med tanke på att det innebär start i innerled när Scorit plötsligt visar att hon satte bästa tid på sista varvet! P1, helt fantastiskt!
Heat 1
P2, 51.659
Det går snabbt uppe i toppen men Tuva hänger på hyfsat bra. Karten känns bra men hon har fortfarande en känsla av att hon har släpp bak och efter halva racet blir hon till slut passerad av en mycket snabb förare som lyckas öppna upp en lucka på 1.5s till Tuva.
Heat 2
P3, 51.620
Vi har justerat däckstrycket något med förhoppningen att hon ska få bättre balans i bilen. Efter fyra varv blir hon passerad igen av den mycket snabbe föraren och efter något varv blir hon passerad av ytterligare en snabb förare. Hon tycker fortfarande att karten är hal bak och vill att vi ska lägga på mer grepp fastän banan har greppat upp mycket. Det är med viss tvekan jag justerar karten så som hon vill, men det är faktiskt föraren som får bestämma!
Superheat
P3, 51.652
I superheatet får Tuva starta P2 och tappar därför omgående till P3 pga start i ytterled. Men karten känns nu riktigt bra och hon knappar in på de två förarna framför. Känslan är att hon kommer kunna utmana för omkörning när en bakomvarande kart får sladd i kurva 1 och åker långt ut på gräset och tar med sig en hel del gräs och jord upp på banan i kurva 2. När ledarna passerar på efterföljande varv får Tuva hjulen i det smutsiga och håller på att köra av banan! Hon lyckas klara sig kvar men har tappat nästan en sekund och däcken tar dessutom ett varv att rensa innan hon får upp tempot igen. Luckan upp till täten är nu så stor att de kan kosta på sig lite teamkörning och växla plats mellan ettan och tvåan på start- och målrakan vilket gör att Tuva får starta nummer tre istället för nummer två i finalen och tappar poäng i serieställningen. Nåja, hon slipper ju starta i ytterled i finalen...
Final
P1, 51.599
Finalen börjar ok, och även om Tuva inte lyckas ta andraplatsen direkt så är hon verkligen med och känslan är att eftersom de andra inte lyckades rycka i början så kommer Tuva ha en mycket bra chans i slutet av loppet med tanke på vår strategi. Efter fem varv händer det en incident i kurva ett där en förare åker baklänges in i staketet och loppet rödflaggas. Alla kartar samlas upp på start och målrakan och det råder lite allmän förvirring kring vad som ska hända. Efter en stund startar loppet om igen men de hinner inte köra så särskilt många varv innan olyckan är framme igen där en annan kart voltar. Loppet rödflaggas igen och ambulans får tillkallas. Denna gång tas förare och kartar in i depå och det beslutas att finalen ska återupptas efter övriga finaler. Omstarten går i ett led under gulflagg och Tuva känns återigen på hugget och utmanar föraren framför. Efter tre varv går hon upp i ledningen och leder sin första SKCC-final. Varvet därpå är Tuva involverad i en incident där en kart far upp över henne för att därefter tippa över på sidan medan Tuva kan fortsätta köra. Loppet rödflaggas en tredje gång och ambulans tillkallas ännu en gång. När jag kommer fram till henne berättar hon att hon tappat andan i smällen, har ont i sidan och är allmänt chockad över händelsen. Eftersom loppet avbryts i förtid gäller ställningen som var senaste gången de passerar mål innan rödflaggan gick och Tuva blir därmed loppets segrare. Vi har i efterhand fått höra att alla inblandade förare mår efter omständigheterna bra vilket är skönt att höra.
Ett stort tack till EKS och Erik Magnussen för ett utmärkt chassie och för god hjälp med att tänka och peppa!
Ett stort tack också till Jesper Schoug för fantastiska motorer och bra service! Som vanligt får vi väl säga nu...
Medlemsdiskussion