4 min read

Racerapport SKCC 3 Kalmar

Racerapport SKCC 3 Kalmar

En väldigt tuff start på tävlingen gjorde att Tuva fick starta 17:e i Finalen. En gigantisk uppkörning ger henne en 7:e plats, lite drygt en sekund ifrån pallplats. En tuff helg tävlingsmässigt men vilken uppslutning av alla vänner när motorn gick sönder! Jag kunde knappt se karten pga alla som var där och ville hjälpa till på olika sätt! Tack allesammans!

Träning Torsdag-Fredag

Eftersom det är helgdagar med klämdag åker vi upp till Kalmar redan på torsdagen för att träna. Banan är nyasfalterad med en ny bansträckning, så de första passen är väldigt speciella med ett mycket lågt grepp. Mot slutet av fredagen har vi kapat av mer än tre sekunder jämfört med de första passen, så det sitter lite i bakhuvudet att greppet är lågt. Tuva tycker att det är en rolig men ganska svår bana. Den sista kurvan innan raksträckan är den som det snackas mest om i depån.

Träning 1

P2, 59.961

Dagen börjar med att mekanikern får färga skägget rosa. Ett löfte är ett löfte, jag lovade att färga skägget rosa om hon vinner en SKCC-tävling vilket hon gjorde senast i Helsingborg. Många kommentarer med allt ifrån "Du är ju läskig! Ser ut som en mask!" till "Snyggt!" och "Stilfullt!".

Träningen går bra med näst bästa tiden av alla. Vi kör med en mjukare bakaxel än vi brukar och känslan är att greppet finns där. Det här kommer nog gå ganska bra...

Tidskörning

DQ, -

Tuva kör ut på en bra plats och ser till att få en bra rygg. Mekanikern njuter av att se henne placera sig precis där vi vill inför första varvet. När hon kör förbi depån för första tidtagna varvet smäller det till i motorn och hon stannar i första svängen. Tidskörningen är över innan den ens har börjat. Vad var det som hände? En funktionär kommer och räcker över något som legat ute på banan vilket visar sig vara en del av svänghjulet som har spruckit och gått sönder. Det har dessutom slagit sönder ytterligare delar av motorn! När hon kommer in med bärgaren efteråt väljer vi att hoppa över vägningen och bli diskade från tidskörningen för att vinna några minuter till att bygga ihop motorn igen. Vi hade ju ändå ingen tid och skulle ändå hamna sist.

Heat 1

DNF, 1:01.062

Efter en massiv uppslutning av goda vänner som ville hjälpa till och fixa ihop motor (ett tag var där så många att jag inte kunde nå mellan karten och mekarbordet!) valde vi till slut att sätta på vår träningsmotor på karten för att över huvud taget kunna komma ut och köra första heatet. Skadorna var för stora på tävlingsmotorn för att jag skulle kunna skruva ihop den. Dessutom var jag osäker på hur skicket var på veven. Tuva gör en fantastisk start från P21 och är uppe på P14 efter två varv när en annan förare inte märker att de är tre i bredd och Tuva och ytterligare en förare hamnar i gräset utanför banan.

Heat 2

P12, 59.887

Heat 2 går bättre än heat 1. Hon gör en ännu bättre start och är uppe på P13 efter ett varv, men nu märks det att hennes motor inte räcker till. En mjukare bakaxel verkar inte heller passa längre och hon kan inte komma ikapp de där framme. Efter passet bestämmer vi oss för att försöka bygga ihop något bra av tävlingsmotorn och träningsmotorn samtidigt som vi byter bakaxel. Det är stressigt och det finns ett stort tvivel i bakhuvudet om detta verkligen ska göra någon skillnad.

Superheat

P10, 59.631

Start från ruta P20, bara en plats upp jämfört med heaten. Återigen en jättebra start men efter bara en liten stund blir det slow-flagg efter en incident. Slow varar i tre varv vilket gör att hon inte riktigt får upp värmen i däcken. Motorn känns dock pigg och Tuva tycker att karten känns bra att köra med bra greppnivå. I mål som P11 och uppflyttad en plats efter FF.

Final

P7, 59.322

I finalen har Tuva allt att vinna och inget att förlora. Hon startar på ruta P17 och tar omgående fyra platser. Nu handlar allt om att jaga och att inte fastna bakom någon annan allt för länge. Tuva gör den ena snygga omkörningen efter den andre och har hela tiden tider runt 59.5, vilket är fantastiskt bra med tanke på att hon hela tiden kommer ifatt andra kartar. När hon går ut på sista varvet ligger hon P7 och är ifatt en grupp snabba kartar. Hon passerar två och i sista kurvan försöker hon köra om på yttern men där tar turen slut och hon hamnar utanför banan, tappar momentum och blir omkörd igen innan de hinner passera mållinjen. Hon slutar P7 med 1.3s upp till en pallplats efter att ha startat på ruta P17! Fantastiskt imponerande!En annan sak som imponerar på mig är att Tuva utan tjat ställde sig och tvättade och gjorde iordning karten när vi kom hem igen på söndagen. Bra jobbat Tuva!

Stort tack till EKS och Erik Magnussen för goda råd och tips, just in time!

Ytterligare ett stort tack till Jesper Schoug för all hjälp med motorerna! Denna helgen gifte sig hans son vilket gjorde att han inte kunde vara på plats i Kalmar, men trots det var han tillgänglig över telefon när vi hade otur med motorn bara några minuter innan kyrkan!