4 min read

Racerapport SKCC 4 Växjö

Racerapport SKCC 4 Växjö
Tidigt på plats på griden inför första träningspasset.

Eftersom vi historiskt sett inte har kört så värst mycket i Växjö valde vi att träna redan på Onsdagen inför tävlingen. Det kändes väldigt bra och vi hade förhållandevis bra tider på en grön bana. Men skulle det räcka till? Torsdagen var ledig och spenderades i goda vänners lag och på fredagen var det dags för ytterligare träning. Det kändes som att vi verkligen var med där uppe och var tiondelar före och tiondelar efter hela tiden. På näst sista passet skär Tuvas träningsmotor! Mycket tråkigt och mycket förvånande! Vi hinner dock montera tävlingsmotorn innan det är dags för nästa pass.

Träning 1

P4, 44.935

På tävlingsdagen har temperaturen sjunkit betydligt jämfört med fredagen. Vi går ut med högre däckstryck för att kompensera. Nu är vi helt plötsligt mer än tre tiondelar ifrån toppen. Ingen katastrof, men ganska förvånande med tanke på att vi har nya däck och förväntade oss en förbättring från träningen.

Tidskörning

P6, 45.177

Inför tidskörningen har temperaturen ökat något och vi beslutar oss för att köra på det däckstryck vi testat ut dagen före. Tyvärr hjälper det inte utan vi faller bak ytterligare jämfört med toppen. Denna gång ligger vi sex tiondelar bakom. När de andra förbättrar sig ligger vi kvar på samma eller till och med något långsammare. Pannan läggs nu i djupa veck och vi försöker komma på något som ska kunna hjälpa oss. Vi bestämmer oss för att testa en för oss lite annorlunda inställning för att se om det kan göra någon skillnad.

Heat 1

P3, 45.046

Heatet blir lite lätt kaotiskt där mastern snurrar på mastervarvet efter att ha försökt få lite värme i däcken. Starten går ändå och vi är upp en plats gratis. Tuva tar ytterligare en placering på första varvet och sedan ytterligare en på andra. Resten av varven ligger Tuva och bakomvarande kart mycket tajt men Tuva kan hålla tillräckligt hög fart för att undvika att bli omkörd. Det är ett fall framåt men fortfarande upplever vi att vi är långt ifrån toppen. Nu har temperaturen ökat ytterligare till ungefär samma nivå vi hade på träningen dagen innan. Eftersom vi jagar en halv sekund på toppen tror vi inte att inställningarna vi provade var åt rätt håll och vi bestämmer oss för att gå tillbaka igen. Vi tycker inte att däcken har levererat tillräcklig skillnad så vi skiftar mellan höger och vänster för att se om det kan ha någon betydelse. (Vår strategi denna säsong har inneburit att hela tiden ta två nya däck på utsidan som belastas hårdast så att de fyra seten vi får lov att använda under säsongen sprids ut jämnt.)

Heat 2

P4, 45.179

Ytterligare en bra start av Tuva gör att hon tjänar tre placeringar på första varvet. Tyvärr är vi inte tillräckligt snabba för att hålla platsen och blir omkörda på andra varvet. Tuva ger sig dock inte och tar en plats på tredje varvet och håller sedan placeringen resten av heatet. Det är samma förare som på heat 1 som ligger bakom henne men historien upprepar sig och Tuva är tillräckligt snabb på raksträckorna för att inte bli omkörd. I det kurviga partiet ökar hon dessutom avståndet något. Fortfarande är vi dock en halv sekund bakom ledaren och vi försöker förtvivlat förstå vad det är vi saknar.

Superheat

P4 -> P3, 45.100

Superheatet börjar med att Tuva ännu en gång gör en jättefin start och denna gången ligger hon till och med tvåa efter första varvet. Det är dock snabba kartar bakom som hela tiden kommer närmare. På varv fyra gör bakomvarande kart en väl optimistisk omkörning och trycker ut Tuva på gräset vilket gör att hon tappar två kartar på en gång. Efter detta är det en ganska ensam tillställning där Tuva har lite drygt en sekund upp till trean och lite drygt fem sekunder ner till femman.

Den största dramatiken uppstår i slutet när målflaggan börjar vinkas ett varv för tidigt för att sedan dras tillbaka igen. Det blir stor förvirring i fältet och några kartar kör ytterligare ett varv men några kör in med vetskapen att de har fått målflagg. Domaren gör det enda rätta och beslutar att heatet ska vara avslutat när målflaggan vinkas första gången.

Efter heatet får trean en bestraffning för ojust körning och Tuva slutar P3. Helt OK placeringsmässigt, men tyvärr inte tidsmässigt. Vi är fortfarande den där halva sekunden bakom hur vi än försöker.

Final

P4, 45.308

Det ska köras många varv i finalen och vi ligger på gränsen med våra inställningar för att försöka komma närmare toppen. Som vanligt denna dagen gör Tuva en kanonstart och är tvåa efter första varvet men vi har inte farten som krävs för att behålla den placeringen. Vi blir omkörda av två ekipage och ligger och jagar för en tredjeplats hela finalen men tyvärr räcker det inte riktigt till och vi kommer i mål som fyra. Besvikelsen är stor hos Tuva som hade förväntat sig mer med tanke på hur det gick i träningen. Vi är förvånade över den stora skillnaden i tid jämfört med toppen och det finns flera teorier om vad det var som saknades.