4 min read

Racerapport SKCC 5 Klippan

Racerapport SKCC 5 Klippan

Äntligen en bana som vi har tränat mycket på och har mycket erfarenhet i bagaget. Klippan är nästan som en hemmabana för oss och vi har antagligen tränat lika mycket här som vi gjort i Helsingborg. Dock skulle det bli något av en besvikelse igen för oss fastän vi kom i mål på en jättefin femteplats.

Fredagsträningen

Vi tränade både torsdag och fredag innan tävlingen, till Tuvas stora förtret åkte vi dock hem och sov i våra egna sängar istället för att campa på banan. Torsdagen gick mycket bra, vi hade bra fart med oss och var mycket nära att sätta personligt rekord. Det här lovade gott! När fredagen kom körde vi ut och värmde upp ett pass innan vi bytte till bättre däck - trodde vi. Det skulle visa sig att däcken inte alls levererade, och efter att ha gjort diverse justeringar under några pass gav vi upp och satte på ett helt nytt set däck, även dessa köpta samtidigt när vi var uppe i Växjö. Inte heller de nya däcken levererade utan vi var nu mer än en halv sekund back. Ett byte till riktigt gamla däck som teoretiskt skulle vara mycket sämre gjorde att vi helt plötsligt var tillbaka på bra tider igen. Nu började passen ta slut och diskussionerna gick fram och tillbaka huruvida det var däcken som var dåliga eller vår kart som helt enkelt hade för mycket grepp. Vi valde att lite på de som menade att karten hade för mycket grepp och riktade in oss på att få bort grepp, något som gjorde att vi valde att gå in i tävlingen på gamla slitna SKCC-däck. Det var ingen bra magkänsla på kvällen innan tävlingen, hur ska det här gå?

Träning

P6, 51.231

Träningspasset gick OK även om vi inte riktigt kände att vi hade fått till rätt inställningar. Fyra tiondelar till P1 är dock inte lika mycket som det varit de senaste tävlingarna, detta kanske går att förbättra?

Tidskörning

P2 i grupp 1, 50.860

I tidskörningen går Tuva ut bakom teamkompisen och får bra draghjälp på rakan. Det är dock mycket jämnt och luckan som finns är svår att täcka. I slutet av passet visad det sig dock att Tuva är P2 och det är tre kartar från EKS som lägger beslag på de tre första platserna! Fantastiskt! Smolket i glädjebägaren visar sig snart när P1 får tre tider raderade på grund av track-limits och helt plötsligt är vi efter grupp 1 och får starta på yttersida. Dessutom tillämpas saxning vilket gör att fastän vi har bättre tid än tvåan i grupp ett så får vi starta bakom denna. En ganska konstig regel som vi nu har fått nackdel av för andra gången. Start från fjärde rutan i heaten alltså.

Heat 1

P6, 51.127

Start från ytterled är alltid svårt men Tuva är riktigt på hugget i startögonblicket och får en riktigt bra start. I första kurvan är hon på väg om men framförvarande stänger henne och hon måste släppa på gasen och faller bak till femte. Hon är lite ur rytm och när Tuva passerar start och mål efter ett varv är hon sexa. Hon hänger inte riktigt med de där fram och känner bakomvarande flämta i nacken. Tidsmässigt är det ett steg bak sedan tidskörningen fastän vi inte har gjort några förändringar i setupen och vi är nu hela sju tiondelar bakom toppen.

Heat 2

P5, 51.167

Tuva gör en bra start med tanke på utgångsläget i ytterled. Hon håller sin placering genom de första kurvorna men ganska snart ser vi att täten kan rycka ifrån. Efter ett varv går teamkompisen om och efter det handlar det mest om att undvika att tappa fler platser och ta bilen i mål. Det är en bana med mycket grepp och efteråt är vi lite konfunderade eftersom det verkar som att vi ändå inte har tillräckligt grepp. Vi gör några förändringar i inställningar till nästa heat och håller tummarna.

Superheat

P5, 51.131

I superheatet har vi tappat en startposition vilket innebär att vi åtminstone får starta i innerled. Starten går bra och det blir en liten lucka bakåt samtidigt som det ser ut som att hon kan hålla jämna steg med täten. Snart ska det visa sig att det inte stämmer och när heatet är slut skiljer det nästan en hel sekund per varv till den snabbaste tiden. Det positiva är dock att hon kan hålla sin femteplats hela heatet vilket innebär en helt ok startplats i finalen.

Final

P5, 51.027

Starten i finalen går bra och Tuva är på hugget. Om det är något vi ska ta med oss som positivt denna tävlingen så är det absolut starterna! Första varvet är Tuva riktigt nära framförvarande men ut på start- och målsträckan märks det en markant skillnad i traction och Tuva tappar genast fem meter. Efter detta är hon inte i närheten och hon får sikta på att ta sig i mål på denna placering. Det blir en nagelbitare där en snabb bakomvarande förare knappar in på Tuva varje varv men som tur är för Tuva räcker inte varven till och hon slutar på en helt ok femteplats. Inte det vi hoppades på men bilen kändes aldrig riktigt bra under hela tävlingen och att köra en tredje tävling på samma däck var nog inte det bästa beslutet. Vid senare tester på banan kan vi konstatera att både de däck vi tävlade på och de nya däcken vi testade på fredagsträningen är betydligt sämre än andra däck vi har tillgång till. Vi lär oss en läxa och förhoppningsvis gör vi inte om samma misstag framöver.