6 min read

Racerapport SKCC 6 Jönköping - J125

Racerapport SKCC 6 Jönköping - J125

Äntligen var det dags för tävling i storkart! Tuva har verkligen längtat och sett fram emot denna tävling. I en ny klass med många duktiga medtävlande och en ny kart att lära känna satte vi låga mål och ville bara komma i mål i finalen och helst inte komma sist. Det skulle visa sig att vi satt lågt ställda mål...

Fredagsträning

Vi valde att dela upp fredagstävlingen i två halvor med J125 i den första halvan och sedan Mini. Första halvan handlade mest om att lära känna karten och vänja oss vid den höga greppnivån. Vi har ju tränat på hemmaplan innan men då har greppnivån varit väsentligt mycket lägre. Det såg väldigt hoppigt och studsigt ut första passet men minen på Tuvas ansikte när hon kom in i depån efteråt visade att detta var kul! Svårt men kul! Eftersom vi inte har något speciellt att jämföra med gjorde vi mest bara en översyn över karten så att allt ser bra ut. Efter hand som passen går blir hon mer och mer bekväm med känslan i bilen och tiderna blir långsamt bättre och bättre. Det ser dessutom helt rimligt ut att hon kan komma i mål och dessutom utan att vara sist. Det är med en visst motstånd vi ställer in karten för dagen och skiftar till Mini andra halvan av träningen.

Träning

P15, 44.625

Tuva blir lottad i grupp 1 och får köra ut på banan på första passet för dagen. Vi har valt att gå ut på nya däck redan på träningen eftersom vi inbillar oss att det är en väldigt hög greppnivå och vi vill försöka sänka den. När vi tittar oss runt är vi i stort sett ensamma om detta val. Nåja, nu har vi i varje fall lite tid på oss mellan träning och tidskörningen. Fartmässigt är vi mycket nöjda eftersom Tuva inte är sist. P15 känns lite som en vinst i sammanhanget och Tuva har fortfarande ett stort leende på läpparna.

Tidskörning

P9, 43.528

Dags för tidskörning och vi ställer oss långt bak på griden för att inte vara ivägen för de andra. Tuva bestämmer sig för att köra ut direkt efter de andra. Väl ute på banan har hon helt ok fart och redan på tredje varvet slår hon sin bästa tid sedan tidigare. Det märks att hon är på hugget och det ser ut som att hon är mer aktiv och vågar mer än tidigare, vågar lita på att greppet finns i bilen. På varv 6 kommer hon ner under 44s och på följande varv sätter hon bara bättre och bättre tider. 43.528 och P9 på varv 8 är fantastiskt bra, bättre än vi hade vågat hoppas! När Tuva kommer in i depå och jag visar upp nio fingrar hoppar hon och jublar! Efteråt berättar hon att hon vågat hålla full gas genom chikanen och därför har hon förbättrat sin tid så mycket.

Heat 1

P14 -> P13, 43.313

Det är med viss nervositet vi ställer upp oss på plats 17 på griden för den första starten i storkart. Vi har pratat mycket om att ta det försiktigt i starten och att tänka på bredden på karten jämfört med mini så att vi inte råkar ut för några incidenter. Tuva ligger tätt på framförvarande men det blir en liten lucka när starten går och hon tappar ner någon plats innan det kurviga partiet är passerat utan några incidenter. Efter första varvet är luckan framåt tilltäppt och nu är det istället en lucka bakom henne. I hårnålen innan backen uppför gör hon sin första (dessutom riktigt snygga!) omkörning och har bra fart på rakan och börjar snart närma sig nästa kart. På nästföljande varv följer hon med när framförvarande kart kör om och nu är hon tillbaka på sin startposition. På varv 6 följer hon med framförvarande kart förbi ytterligare en förare och i kurvan efter dyker hon snyggt på innern och passerar till P15. Luckan framåt är nu över sekunden men Tuva har riktigt bra fart och täcker denna lucka på bara två varv och gör ytterligare en omkörning innan målgång på P14. Uppflyttning till P13 efter bestraffningar. När vi jämför tiderna efteråt har Tuva haft en bättre bästa varvtid än karten som kom P1! Det här ser fantastiskt bra ut!

Heat 2

P18 -> P17, 43.577

I andra kvalheatet kommer Tuva iväg bättre med bara en marginell lucka framåt så att ingen annan kart kan slinka emellan. Några kartar framför Tuva blir det kontakt och en kart snurrar och står stilla just framför henne. Snabba reaktioner och Tuva hinner styra undan men bakom henne blir det nu en lucka och lite andrum. Efter första varvet är hon nu uppe på P14, och på varv 4 gör hon en omkörning till P13.

På det sjätte varvet får hon en chans att köra om framförvarande inne i det snirkliga partiet och tar den givetvis. En snygg omkörning men tyvärr glömmer hon täcka upp inför sista kurvan och blir passerad på nytt och eftersom hon inte är riktigt med på det tappar hon ytterligare tre kartar på en gång. Hon tappar tempot och börjar fokusera mer på bakomvarande än att se framåt. Ytterligare kartar passerar och hon är utanför banan med två hjul vid ett tillfälle vilket tar ganska lång stund att rensa bort innan hon kan fokusera på att köra och köra om igen. P18 i mål och P17 efter bestraffningar.

Superheat

P11 -> P20, 43.550

Eftersom heaten har gått bra för Tuva i kombination med lite stök för andra får hon starta ända uppe på P12 i superheatet. Starten går bra även om det ser ut att vara en liten lucka framför. Eftersom det är start på ytterled denna gång försöker Tuva hitta en lucka innanför. Ingen lucka hittas och Tuva ligger kvar på yttern vilket blir inner i kurva 3. En annan kart som bryskt byter spår framför Tuva går emot hennes framdäck och det blir en liten luftfärd men allt går bra och när de kommer ut ur det kurviga partiet är Tuva uppe på en tionde plats. Starten har varit stökig bakom och det är flera kartar som står stilla på banan och det inleds en SLOW-process som ska visa sig bli mycket stökig på grund av att det visas felaktiga ljussignaler. Någon kart börjar rejsa igen när det visas grön flagg men eftersom reglerna säger att omkörning inte får göras förrän efter grönflagg vid start- och mållinjen blir det gulflagg igen. Ännu en gång visas det felaktig flagg vid en postering och Tuva blir omkörd. Under SLOW-processen har Tuva inte varit helt fokuserad och får då en front fairing. Ganska onödigt och ganska frustrerande och dessutom visar det sig få stor betydelse för placeringen. Hon kommer i mål som P11 men efter bestraffningen är hon nere på P20!

Final

P15, 43.529

De tre kvalheaten gav en start från ruta 15 av 31. En förhoppning om att kunna ta ett par platser fanns definitivt innan starten men vi påminde varandra om att vårt mål idag var att komma imål och att inte vara sist. Därför skulle vi vara lite extra försiktiga i starten. När lamporna slocknar i den rullande starten får Tuva en riktigt dålig start och det blir genast en lucka på 3-4 kartar. Konstigt nog är det ingen i det andra ledet som väljer att ta innerspåret, så Tuva kan täppa till luckan igen med endast en plats förlorad. Tyvärr blir det stökigt i tredje kurvan och Tuva bromsar för att inte köra på framförvarande men blir istället påkörd så att hon snurrar halvt och blir stående på banan. Hon har tur och kommer igång igen men är nere på P28! Det första halva varvet märks det att Tuva är lite obalanserad i sin körning och tar lite genvägar på banan men snart har fokuset satt in och hon kör för att ta igen de förlorade platserna. Hon kör om mer än en kart per varv i genomsnitt de kommande tio varven och snart börjar hon närma sig sin startposition. Det blir snart svårare att köra om eftersom kartarna längre fram har högre fart men samtidigt får Tuva också högre fart eftersom hon inte behöver avvika från idealspåret i omkörningar. Hon gör ytterligare tre omkörningar på de kommande fem varven men de tre sista varven märks det att hon är rejält trött efter tre dagar späckade med körning och farten minskar gradvis. Hon håller sin placering och kommer i mål som P15, samma plats som hon startade på. Att köra om 13 kartar och komma i mål på den övre halvan av startfältet är grymt starkt jobbat i premiärtävlingen! Nu ska vi hem och träna starter så är det snart dags för tävling igen. Nästa helg är det Rookie Cup i Helsingborg som följs av SKCC 7 i Malmö.