4 min read

Racerapport SKCC 7 Malmö - J125

På söndagen var det dags att tävla i den större och snabbare klassen J125, en klass där de kör i hastigheter över 110 km/h på Malmöbanan. Väldigt snabbt kan tyckas men Tuva älskar det! Eftersom det i stort sett redan var klart hur placeringen skulle bli i klassen Mini så tränade vi större delen av tiden innan tävlingen med att köra just J125. Denna gång hade vi också fått låna en X30 motor som vi trodde skulle passa bättre på Malmöbanan. Precis som i Jönköping försöker vi hålla nere förväntningarna och siktade på att komma i mål. Allt som allt blev det dock en lite sämre tävling än vad vi hade hoppats på och den slutade på sämsta sätt med att Tuva fick en annan kart över sig och valde att bryta finalen eftersom hon hade ont.

Fredagsträning

På onsdagen kör vi ner till Malmöbanan för en kvällsträning. Det är vår vanliga Rotaxmotor som sitter på och eftersom vi aldrig kört på banan tidigare vet vi inte riktigt hur vi ska dreva. Första passet ligger vi alldeles för lågt och Tuva konstaterar att det är väldigt svårt att köra storkart på denna banan! Någr apass senare är humöret bättre och vi har hittat mera rätt. Det är svårt att se vilka som kör i vilken klass och eftersom vi är relativt nya känner vi inte heller igen numren på kartarna. Efter att ha kämpat med en grupp S125 en stund kan vi dock konstatera att det går riktigt bra! Vi åker hem nöjda men trötta efter en nyttig träning.

Träning

P6, 56.208

På träningen väljer vi att gå ut på nya däck. Hösten är lång och vi kommer säkert att behöva flera set däck innan det är dags för tävling igen och det känns därför mer smart än dyrt att träna på nya däck. Tuva är i grupp 1 som startar först av alla denna dag. Banan är mestadels torr även om det är gott om blöta fläckar och partier samtidigt som daggen ligger kvar. Det är lite nytt för både mekaniker och Tuva att ha en Iame X30 monterad på karten men det känns som rätt val med tanke på varvtalsfördelningen. P6 är vi mycket nöjda med och en del tips från Erik Magnussen hjälper Tuva att tänka i lite nya banor.

Tidskörning

P10, 55.332

Planen för tidskörningen är att åka ut samtidigt som de snabba förarna för att få en rygg att följa. Tyvärr är karten stendöd när det är dags att köra iväg, och det tar många dyrbara sekunder innan Johan ser att en sladd har hoppat av under startknappen. När vi väl får igång karten har de snabba ryggarna redan försvunnit. Tuva kommer ut på ett relativt ensamt avsnitt men får snabbt upp farten. Tyvärr blir tajmingen fel när hon efter några varv kommer ifatt några långsammare kartar som hon väljer att försöka passera istället för att släppa. Resultatet blir att varven tar slut för henne och hon kan inte sätta snabba tider samtidigt som hon gör omkörningar på banan.

Heat 1

P19, 54.966

Eftersom tidskörningen lite sämre än vi hoppats på med tanke på hur snabb hon varit på träningen tidigare fick vi också starta lite längre bak än vi hoppats på, P20. Starten går dock bra och Tuva hittar en lucka på innern som hon tar vara på. Hon håller huvudet kallt i kurva två och tre och hon kommer ut på rakan som P18, två platser upp. Ett varv senare och lite försiktig körning innebär att hon blir omkörd och lätt uttryckt i det smutsiga spåret, tappar rytmen och blir genast omkörd av ytterligare några kartar. Det tar några varv att bli av med smutsen på däcken men hon får inte riktigt upp hennes vanliga speed och kommer i mål som P20, samma plats som hon startade ifrån.

Heat 2

P22 -> P19, 54.979

Heat 2 skulle inledas med en omstart eftersom mastern inte samlat ihop fältet tillräckligt. Det är väldigt viktigt att detta görs eftersom det annars riskerar att komma kartar långt bak ifrån med högre hastighet som kör in i framförvarande kartar. Mycket viktigt för att undvika olyckor alltså! Även denna gång gör Tuva en bra start och letar sig inåt. Det finns ingen lucka men Tuva håller kvar på yttern och in i kurva tre har hon även denna gång tjänat några platser. Tyvärr får en av kartarna framför henna sladd på väg uppför backen och Tuva tvingas göra en undvikande manöver vilket gör att hon tappar fart ut på rakan och blir omkörd av en hel rad kartar. Hon tar sig förbi en kart på korta rakan men nästa gång uppför backen är det dags igen för en undanmanöver och flera tappade positioner. Känslan i karten är dock bättre nu och hon gör några omkörningar på de varv som är kvar och hon kommer i mål som P22 som efter diverse bestraffningar blir P19.

Superheat

P20, 54.864

Även superheatet bjuder på en ganska dålig start av mastern med luckor bak i fältet. Tuva hittar en sådan lucka och smiter in i innerled inför första kurvan. Det första varvet håller Tuva sin position och det känns i början som att hon kan hålla smma fart som framförvarande kartar. Diffen ligger på cirka två tiondelar hela racet men till slut får hon ge vika för en väldigt snabb förare bakifrån som för dagen haft otur i däckslotteriet och brukar befinna sig betydligt högre upp i fältet. Känslan är att Tuva kör bra men av någon anledning inte riktigt har farten med sig. När mekanikern dubbelkollar alla inställningar visar det sig att vi kört med helt fel inställning på bakaxeln! Vi korrigerar denna och ändrar lufttrycket i hjulen och hoppas att peaken ska komma lite tidigare nu än de allra sista varven.

Final

DNF

De nya inställningarna på karten ser ut att fungera bra på uppvärmningsvarvet. Tyvärr blir starten riktigt dålig av mastern med ett fält som har långa luckor och dessutom börjar de accelerera långt innan den gula linjen. Eftersom tävlingsledaren har utropat "Skäms!" till flera förare som missat pricka av sig på förarmötet tycker vi att det skulle kunna vara på sin plats att stillsamt viska "Skäms!" åt tävlingsledningen som inte tar en omstart i detta läget eftersom det är en klar säkerhetsrisk att inte göra det. Tuva hittar en lucka på innern och ligger tätt inpå framförvarande kart i kurva två. I kurva tre ligger hon på yttern igen men har fritt framåt och tar sig uppåt i fältet när en bakomvarande förare i innerledet gör ett misstag och flyger upp och över en kart innan han smäller in i Tuvas kylare och träffar hennes huvud och ben. Tuva blir rejält omskakad i smällen och väljer att köra åt sidan och bryta när hon känner att det gör ont lite här och var i kroppen. Hon haltar lite lätt efteråt men är efter omständigheterna ok trots allt. Inte den final vi hade hoppats på men Tuva visar trots allt prov på flera bra starter under dagen.